Start: 25 oktober 2023
PROGRAMMA & DOCENTEN
CYCLUS 2023 - 2024
Algemene omkadering; theorie en praktijk met nadruk op de Ontwikkelingsgerichte en - Experiëntiëel-cliëntgerichte benadering;
Psychotherapie met adolescenten Ontwikkelings-psychologische basisprincipes en Focusing in de behandeling van kinderen en adolescenten
(5 Workshops).
Verdere uitdieping; incl. Actie- en Dramamethodieken bij kinderen en jongeren;
Echtscheidings- en Rouwbegeleiding; begeleiding van Ontwikkelingsstoornissen;
Mentaliseren met ouders; Actiemethodieken met ouder en kind; humor in psychotherapie (6 Workshops)
Leni Verhofstadt-Denève (25-10-23)
em. Hoogleraar Universiteit Gent, Vakgebied Theoretische en Klinische Ontwikkelingspsychologie; Internationaal erkend psychodramatrainer (TEP); Houder van “The European Certificate of Psychotherapy”; Stichter van de School of Experiential-Dialectical Psychodrama; erelid van de Nederlandse-Belgische Vereniging voor Psychodrama; lid van de Vlaamse Vereniging voor Cliëntgericht-Experiëntiële Psychotherapie en Counseling; Tot 2015: Co-coördinator en docent in de Postgraduaat-opleiding Psychotherapie jeugd en context. Optie: Integratieve opleiding in de Experiëntiële en Ontwikkelingsgerichte Kinder-en Jeugdpsychotherapie ; Lid van de Koninklijke Vlaamse Academie van België voor Wetenschappen en Kunsten.
Thema: Algemene theoretische en methodologische omkadering :
Willy Colin (15-11-23)
Werkend lid en erkend supervisor van de Vlaamse Vereniging voor Cliëntgericht-Experiëntiële Psychotherapie en Counseling; als orthopedagoog - psychotherapeut werkzaam op een afdeling voor adolescenten met een internaliserende problematiek van de Universitaire Kinder- en Jeugdpsychiatrie te Antwerpen; is als staflid en docent verbonden aan FocusoneMotionS; Kernstaflid en docent in de Postgraduaat-opleiding Psychotherapie. Optie: Integratieve opleiding in de Experiëntiële en Ontwikkelingsgerichte Kinder-en Jeugdpsychotherapie (Universiteit Antwerpen); Redactielid Tijdschrift Cliëntgerichte psychotherapie.
Thema:
Cliëntgerichte psychotherapie met adolescenten
Cliëntgericht paradigma
1.1 Drie basisconcepten
1.2 Gesprekstherapeutische technieken/vaardigheden
1.3 Parafraseren (actief luisteren) naderbij bekeken
Werken met adolescenten
2.1. Praktijk
2.2. Kenmerken van de adolescent die een gesprek moeilijk maken
Bespreking van de dag en conclusie
Anneke Broertjes (29-11-23)
Orthopedagoog; leerkracht speciaal onderwijs in een Basisschool in Noord Holland; speltherapeut; erkend focusingtrainer. Geregistreerd supervisor en docent aan de, IN Holland, post-HBO opleiding speltherapie.
Thema:
Inleiding in het focusingproces bij kinderen
Theorie van Gendlin
1.1 Focusing ≠ relaxatie
1.2 Focusing ≠ fysische ervaringen die te maken hebben met het lichaam zoals het nu is
Toepassing/doel van focussen
Focussen met kinderen
Oefeningen en persoonlijke beleving
Bespreking van de dag en conclusie
Tine Maeyens (13- 12- 23)
Klinisch psycholoog, houder van het diploma "Specialisatie-opleiding Ontwikkelingsgerichte en Experiëntiële Kinder- en Jeugdpsychotherapie", lid van de Vlaamse Vereniging voor Cliëntgericht-Experiëntiële Psychotherapie en Counseling. Reeds meer dan 20 jaarwerkzaam in een privé-praktijk (“Psy10”) voor kinderen, jongeren, volwassenen en gezinnen; organiseert tevens opleiding en vorming in speltherapie en kindertherapie.
Thema:
Ontwikkelingspsychologie als basis voor een Experiëntiële Ontwikkelingsgerichte kinderpsychotherapie
Normale ontwikkeling + link naar therapie
Het verloop van een therapie…
2.1 Telefonische aanmelding
2.2 Gesprek met kind alleen
2.3 Gesprek met de ouders zonder het kind
2.4 Evaluatie na eerste gesprekken
2.5 Therapie wordt opgestart…
enkele belangrijke regels voor de therapeut
Bespreking van de dag en conclusie
Moira Verhofstadt (10- 01- 24)
Internationaal erkend als "Certified Practitioner Psychodrama" (CP); Houder van “The European Certificate of Psychotherapy; Stichter van het Centrum voor Psychodrama en Psychotherapie; Lid van de Nederlands-Belgische Vereniging voor Psychodrama; Werkzaam als privé therapeut, supervisor en docent in het Centrum voor Psychodrama en Psychotherapie en in het therapiecentrum “De Bleekweide”. Medestichter van vzw Touché, Penitentiaire en postpenitentiaire begeleiding van (ex)- gedetineerden met een agressieproblematiek; Kernstaflid en docent in de Postgraduaat-opleiding Psychotherapie. Optie: Integratieve opleiding in de Experiëntiële en Ontwikkelings-gerichte Kinder- en Jeugdpsychotherapie (Universiteit Antwerpen).
Thema:
Praktische inleiding in het aanwenden van ontwikkelingsgerichte actie- en dramatechnieken bij kinderen en jongeren DEEL 1
Didactische psychodrama-demonstraties en theoretische terugkoppeling
Introductie-oefeningen in groep
Ervarend leren: praktische oefeningen in subgroepen (onder supervisie)
Praktische vergelijking individuele therapie en groepstherapie
Bespreking van de dag en conclusie
Moira Verhofstadt (28- 02- 24)
Internationaal erkend als "Certified Practitioner Psychodrama" (CP); Houder van “The European Certificate of Psychotherapy; Stichter van het Centrum voor Psychodrama en Psychotherapie; Lid van de Nederlands-Belgische Vereniging voor Psychodrama; Werkzaam als privé therapeut, supervisor en docent in het Centrum voor Psychodrama en Psychotherapie en in het therapiecentrum “De Bleekweide”. Medestichter van vzw Touché, Penitentiaire en postpenitentiaire begeleiding van (ex)- gedetineerden met een agressieproblematiek; Kernstaflid en docent in de Postgraduaat-opleiding Psychotherapie. Optie: Integratieve opleiding in de Experiëntiële en Ontwikkelings-gerichte Kinder- en Jeugdpsychotherapie (Universiteit Antwerpen).
Thema:
Praktische inleiding in het aanwenden van ontwikkelingsgerichte actie- en dramatechnieken bij kinderen en jongeren DEEL 2
Didactische psychodrama-demonstraties en theoretische terugkoppeling
Introductie-oefeningen in groep
Ervarend leren: praktische oefeningen in subgroepen (onder supervisie)
Praktische vergelijking individuele therapie en groepstherapie
Bespreking van de dag en conclusie
Lut Célie (24- 01- 24) Let op! Nieuwe datum
Werkt als Integratief Psychotherapeut met kinderen, jongeren en volwassenen in het therapiecentrum De Bleekweide. Coördianator van het Bleekweideteam. Als trainingsdocent verbonden aan de Academie voor Integratieve en Humanistische Psychologie en Psychotherapie (AIHP). Lid van de Belgisch-Nederlandse Vereniging voor Integratieve Psychologie (BNVIP) vzw. Houder van “The European Certificate of Psychotherapy’. Erkend supervisor voor de AIHP. Freelance trainingsdocent. Auteur van het Kleine Sterven (Leuven, Van Halewyck, 1996, 360p.), De kindertaal van rouw (in Leven met gemis, handboek over rouw, rouwbegeleiding en rouwtherapie, Wijgmaal-Leuven, 2007, pp. 245-262), Luister nu eens naar mij! Ondergesneeuwde gevoelens bij kinderen en jongeren (Leuven, Van Halewyck, 2008, 208p), Anders kijken en luisteren naar kinderen en jongeren (Leuven, Van Halewyck, 2013, 238p), Weerslag van het onderzoek en medewerking aan de conclusies van het boek Scheiden in Meervoud. Over partners, kinderen en grootouders (Leuven, Acco, 2013, 332p, olv Prof. D. Mortelmans).
Thema:
Therapeutische begeleiding van kinderen en jongeren bij echtscheidingsproblemen
Algemene duiding/Theorie: voormiddag
1.1 Mogelijke impact van een scheiding op het kind, jongere
1.2 Ontwikkelingsfase versus moment van de scheiding
1.3 Het loyaliteitsprincipe: existentiële en verworven, verticale, horizontale en gespleten
loyaliteit
1.4 Het belang van het ouderschap: betrouwbaar vader- en moederschap
1.5 Verliestaken van Worden en het duale Procesmodel toegepast in een therapiesetting bij
kinderen en jongeren na een scheiding
1.6 Reflecties en conclusies op recent wetenschappelijk onderzoek gebundeld in boek
‘Scheiden in meervoud’.
Inoefenen van werkmethodieken: namiddag
2.1 De vertelmethodiek (het kind heeft recht op het èchte verhaal) adhv de vertelkoffer: gebruik makend van praatpapieren, poppetjes en ander symbool communicatief materiaal wordt de realiteit van de scheiding binnengebracht op een ervaringsgerichte manier.
2.2 Film: Julie (uit De Bleekweide reeks), aan de slag met ‘schuldgevoelens’ vh kind en een ‘scheidingsritueel’ door het kind zelf bedacht.
2.3 Oefenen van een adviesgesprek (voor, tijdens of na scheiding) met de ouders of bredere context van het kind/jongere vanuit een casus (door studenten aangebracht).
Bespreking van de dag en conclusie
Lut Célie (24- 04- 24)
Thema:
De kindertaal van rouw in een therapeutische setting
‘Anders’ kijken en luisteren naar rouw van kinderen en jongeren.
1.1 Kijken met een dubbele bril
1.2 Het emotionele vat
Het belang van het basisnest en de bredere context (vanuit systemisch perspectief).
2.1 Het basisnest (verbinding en hechting)
2.2 Dedecteren van introjecten en vlucht- of overlevingsmechanismes over generaties
heen (intergenerationele ballast).
Wat is specifiek voor kinderen en jongeren in het omgaan met rouw en emotionele pijn!
Van gewone verliesreactie naar signaalgedrag.
4.1 Hoe herkennen we ‘gewone’ verliesreacties?
4.1 Hoe toont signaalgedrag (onverwerkte rouw) zich? + casus
Algemene theoretische kaders en duiding betreffende ‘rouw’.
5.1 Leeftijd en doodsconcept
5.2 Hoe omgaan met vragen over de dood
5.3 Het Duale Procesmodel
5.4 Rouwtaken van WORDEN + ervaringsgerichte oefening.
De kinder/pubertaal van rouw
6.1 Exposure behandeling (taal geven aan binnenwerelden) Symboolcommunicatieve- en
creatieve taal van rouw
6.2 Verschillende methodieken en het leren gebruiken van materialen om uiting te geve
aan rouw en/of emotionele pijn van kinderen/jongeren
Bespreking van de dag en conclusie
Jella Govaerts (20- 03- 24)
Klinisch orthopedagoog; Kinder- en jongerenpsychotherapeut in de Experiëntiëel en ontwikkelingsgerichte psychotherapie. Erkend lid van de VVCEPC en aspirant supervisor. Werkzaam als psychotherapeut in zelfstandige praktijk voor kinderen en jongeren en als orthopedagoog in MFC OLO; staflid in de Postgraduaat-opleiding Psychotherapie aan de Universiteit Antwerpen Optie 2: Integratieve opleiding in de Experiëntiële en ontwikkelingsgerichte Kinder- en Jeugdpsychotherapie.
Thema:
Mentaliseren in ouderbegeleiding
Omschrijving van “Mentaliseren”
Belang?
Hoe toepassen?
Praktische oefening
We oefenen hoe je vanaf het eerste contact een mentaliserende houding kan aannemen als therapeut en hoe je tijdens de exploratiefase, het adviesgesprek en ouderbegeleiding mentaliseren bij ouders kan bevorderen.
Olivier Givron (08- 05- 24)
Klinisch orthopedagoog; Kinder- en jongerenpsychotherapeut in de Experiëntiëel en ontwikkelingsgerichte psychotherapie; Gecertificeerd Psychodramaturg (CP) en EFT-therapeut (Level 2). Erkend lid van de VVCEPC en Lid van de VMP. Werkzaam als psychotherapeut in het MFC Clara Fey voor kinderen, jongeren en volwassenen met een lichte of matige verstandelijke handicap met bijkomende psychiatrische problematiek; Co-coördinator en docent in de Postgraduaat-opleiding Psychotherapie aan de Universiteit van Antwerpen: Optie 1: Integratieve opleiding in de Experiëntiële en cognitieve gedragstherapie voor kinderen en jongeren en Optie 2: Integratieve opleiding in de Experiëntiële en ontwikkelingsgerichte Kinder- en Jeugdpsychotherapie.
Thema:
Inleiding in het werken met kinderen met een ontwikkelingsstoornis
De sociaal-emotionele ontwikkeling nader bekeken
De ontwikkelingsstoornis of waar loopt het fout?
Het stimuleren van ontwikkeling via spel:
3.1 Oefenen in het herstellen van contact
3.2 Oefenen in het stimuleren van wederkerigheid
3.3 Het belang van regulatie
Bespreking van de dag en conclusie
Leni Verhofstadt-Denève (29- 05- 24)
Thema:
Speelse actiegerichte methodieken met kinderen & opleidingsafsluiting
De magische winkel: Fictie en realiteit; humor en ernst in psychotherapie met kinderen
2. Een kindgerichte actie-observatie strategie via het werken met dyades
3. Groepsafscheid en toekomstplannen
4. Algemene opleidingsevaluatie en conclusie
DOELGROEP
Houders van het diploma van
(1) licentiaat/masters (of op ogenblik van de opleiding in laatste jaar) psychologie, (ortho)pedagogiek;
(2) psychiater (of psychiaters in opleiding);
(3) hoger onderwijs; bachelor (gezondheids- en maatschappelijke sector / Coaching, ...
die ervaringsgericht willen kennismaken met experiëntiële en creatief-therapeutische (actie)technieken ten behoeve van kinderen en adolescenten, vanuit een ontwikkelingsgericht-experiëntieel denkkader.
Werkervaring is aangeraden, doch niet vereist.
FINALITEIT
Certificaat (na module 2) afgeleverd door de School of Experiential-Dialectical Psychodrama (SE-DP).
Het ligt in de bedoeling dat men na deze basisopleiding de geleerde technieken theoretisch kan onderbouwen en in de eigen praktijk (bij voorkeur ondersteund door intervisie) zou kunnen aanwenden.
Deze éénjarige basisopleiding beoogt voor alle deelnemers de werkgelegenheid te bevorderen.
PRIJS
OPLEIDING 1: JEUGD, 11 DAGEN
Prijs (excl BTW) 1460,33€
BTW21% 306,67€
TOTAAL 1767,00€
bij uw inschrijving geeft u aan welke betalingsmodaliteit u wenst. (zie hieronder 1, 2of 3)
U krijgt snel de factuur toegestuurd
Te vergoeden op rek nummer : IBAN BE51 7340 6311 3562 - BICKRED BE BB
Vermeld steeds de mededeling bij betaling (staat vermeld op de factuur)
moira.verhofstadt@gmail.com
Telefonisch : 0486.178.561
VOOR DE OPLEIDING JEUGD KAN ER NIET MEER INGESCHREVEN WORDEN VOOR ACADEMIEJAAR 23-24 !